GUNVOR LARSSON
& SUSANN WALLANDER

1 juni - 3 juli 2013 Galleri Överkikaren
UTSTÄLLNINGSTEXTEN

Gunvor Larsson och Susann Wallander har jobbat tillsammans med glas i snart 20 år. Samarbetet har resulterat i otaliga uställningar men också ett 40-tal offentliga uppdrag. I Stockholm kan nämnas en glasutsmyckning i Hammarby Sjöstad och ett nytt glasverk är på gång i Kvarnholmen. Duon är med andra ord inte bara fria glaskonstnärer, utan även del i den svenska offentliga konsttraditionen.

Glasarbetet är experimentellt i varierande tekniker, bland annat med modern bildöverförings-teknik. En sådan teknik de förfinat kallas screentryckt dekorglas, som medger fotoöverföring till glasens utsida. Men också laminerade bilder, smart placerade inuti själva glasmassan.

Gunvor Larsson började som arkitekt men arbetar vid sidan av glas även med måleri och poesi. Susann Wallander gick på Konsthögskolan i Stockholm och varvar gärna collage och måleri. Glas är bräckligt. Men ändå så starkt att det kan bära upp ett hus. Larsson och Wallander strävar att forma infall och improvisationer till genomtänka former med monumental känsla - men med fria infall som stomme. Spontanitet och fräcka, poppiga färger heter den gemensamma nämnaren.

Ett frisinne, som faktiskt sticker av en del i den rätt stela svenska glaskonsten. Här dominerar det industriella hantverket, och man talar oftare om glas som design och bruksföremål, än som fri konst.

Glas är både lätt och tungt. Susann Wallanders glasdjur är defintivt viktlösa, frisläppta , barnsliga! Hennes fruktigt röda vas med knallgrön papegoja är ett stycke skönt ögongodis. Här finns också en snäll elefant med blå snabel: en miniatyrberättelser som kunde fungera som barnboksillustration - i glas. Men framförallt är det en målares öga som ger spänning åt mötet mellan glas och färg.

Gunvor Larsson har bland mycket erfarenhet från mode och filmbilder. I hennes glas möter screentryck av både Marlon Brando och Greta Garbo. I ett par skålformer möter dessutom bildspråksliknande mönster ("afrikansk graffitti" som hon säger). Alla dessa dekorativa ytelement används för att accenturera mötet mellan yta och form. Bild, tecken, men också färgvalörer, bygger upp den större formen: en skulptörs hand lyfter fram glasens svävande, abstrakta skönhet.

Glas som experimentfält. Möjligheternas konst!

(©) ANDERS ENGMAN juni 2013

Tillbaka !

Galleri Överkikaren
Köpmangatan 12, Gamla Stan
111 31 Stockholm
Tel/Fax 08-10 63 10
www.gallerioverkikaren.se
m@gallerioverkikaren.se